Zakup nowych opon do samochodu to spory wydatek, dlatego warto mieć pewność, że dobrze inwestujemy swoje pieniądze, a same opony posłużą długo, zapewniając oczekiwany komfort i bezpieczeństwo jazdy. Wiele osób skupia się tylko na rozmiarze, zapominając lub nie wiedząc, że istnieje także szereg innych kryteriów wyboru. Te najważniejsze omawiamy w naszym poradniku.
Określa maksymalne obciążenie, jakie może wytrzymać jedna opona przy maksymalnym ciśnieniu. Przykładowo: indeks 91 oznacza nacisk do 615 kg. Indeksu szukaj obok rozmiaru podanego na boku opony - np. 205/55 R16 91V.
Informuje, z jaką maksymalną prędkością można bezpiecznie jechać na danej oponie. Przykładowe indeksy to:
Informację tę znajdziesz na etykiecie opony. Najmniejsze opory ma ogumienie o oznaczeniu A, największe E lub G. To ważny parametr, ponieważ im niższe opory toczenia, tym mniejsze zużycie paliwa.
Tę również znajdziesz na etykiecie unijnej. Staraj się wybierać opony o oznaczeniu A lub B. W przypadku ogumienia zimowego standardem jest natomiast przyczepność C. To kluczowy parametr ze względu na bezpieczeństwo jazdy w deszczu czy w czasie roztopów.
Jest mierzony i podawany w decybelach (dB). Im mniejsza wartość w karcie opony, tym lepiej, ponieważ takie opony będą po prostu ciche w czasie jazdy z większymi prędkościami, co ma bezpośrednie przełożenie na komfort kierowcy i pasażerów.
Nie jest to konieczność, natomiast jeśli możesz sobie pozwolić na zakup takich opon, to warto! Opony Run Flat umożliwiają kontynuowanie jazdy po przebiciu (na ograniczonym dystansie i przy obniżonej prędkości). Są natomiast nieco twardsze i mniej komfortowe.