Na rynku oponiarskim dominują dziś dwie kategorie ogumienia: asymetryczne oraz kierunkowe. Różnice między nimi są widoczne gołym okiem, natomiast nie wszyscy kierowcy rozumieją, z czym one się wiążą i tym samym nie wiedzą, jakie opony kupić do swojego samochodu. Po garść wskazówek zajrzy do naszego poradnika.
W oponach asymetrycznych bieżnik różni się po lewej i prawej stronie opony. Zewnętrzna część odpowiada za sztywność ogumienia i stabilność w zakrętach, natomiast wewnętrzna za odprowadzanie wody i przyczepność.
Takie opony zapewniają doskonałe trzymanie się drogi na suchym i mokrym asfalcie. Są świetne do jazdy po mieście i na autostradzie. Charakteryzują się również bardzo dobrą przyczepnością w zakrętach.
W przypadku opon asymetrycznych trzeba pilnować oznaczeń Outside i Inside – co prawda kierunek toczenia nie ma znaczenia, natomiast opona musi być zamontowana stroną zewnętrzną na zewnątrz auta.
Takie opony mają charakterystyczny bieżnik w kształcie litery V lub jodełki. Zostały zaprojektowane z myślą o toczeniu się tylko w jednym kierunku. Zapewnaiją najlepsze odprowadzanie wody, dlatego są świetne na deszcz, błoto pośniegowe, i mokre nawierzchnie, zmniejszając ryzyko aquaplaningu. Bardzo dobrze nadają się do jazdy w trudniejszych warunkach pogodowych.
Opony kierunkowe muszą być zamontowane zgodnie z oznaczeniem ROTATION – wyznacza ono kierunek toczenia. Nieprawidłowy montaż oznacza ogromne ryzyko poślizgu w wyniku braku przyczepności.
To proste. Jeśli jeździsz głównie w mieście, autostradą, a do tego lubisz dynamiczną jazdę w dobrych warunkach pogodowych, to wybierz opony asymetryczne. Z kolei do jazdy w deszczu oraz zimą lepiej sprawdzają się opony kierunkowe. W polskim klimacie oba rodzaje ogumienia są dobrym wyborem, o ile mówimy o oponach markowych, w których właściciel skrupulatnie pilnuje prawidłowego ciśnienia.