Kiedy kupić dziecku komputer?

Marek Szydełko
19.11.2020

Gdy zaczyna czytać, gdy idzie do szkoły, gdy kończy trzecią klasę. Wśród rodziców, ale i wśród specjalistów, nie ma zgody co do tego, kiedy można już kupić dziecku własny komputer. Wiele zależy tutaj od konkretnej sytuacji rodzinnej, predyspozycji intelektualno-emocjonalnych dziecka, jak również realnych potrzeb pociechy. Jeśli od pewnego czasu zastanawiasz się nad tym, czy to już ten moment, aby kupić dziecku komputer, zacznij od przeczytania naszego poradnika. Znajdziesz w nim kilka ważnych wskazówek.

Wiek nie ma aż takiego znaczenia

Optymalnym momentem na zakup komputera dla dziecka wydaje się być czas, w którym dziecko swobodnie czyta i pisze. Obie umiejętności są niezbędne do tego, aby pociecha była w stanie samodzielnie obsłużyć zarówno komputer, jak i poszczególne programy, w tym gry edukacyjne. Dlatego o zakupie komputera przeznaczonego stricte dla dziecka można pomyśleć wtedy, gdy pociecha jest w pierwszej klasie szkoły podstawowej lub właśnie ją skończyła.

Ważniejsze od wieku jest natomiast to, czy dziecko jest emocjonalnie przygotowane na posiadanie komputera. Jeśli widzimy, że pociecha ma ewidentne tendencje do uzależnienia się od Internetu i elektroniki (o czym świadczy chociażby ciągłe sięganie po telefony rodziców oraz brak zainteresowania innymi formami aktywności), z decyzją o zakupie komputera warto trochę poczekać.

Dodatkowo radzimy skonsultować się z wychowawcą dziecka w szkole i podpytać go o to, czy uczniowie rzeczywiście potrzebują już komputerów do nauki – na przykład w celu zapoznawania się z materiałami edukacyjnymi.

Komputer kupiony? Teraz przyszedł najważniejszy moment!

Wielu rodziców popełnia klasyczny błąd polegający na tym, że zaraz po zakupie komputera przestają się interesować tym, w jaki sposób dziecko go wykorzystuje. Tymczasem bardzo ważne jest, aby przez pierwsze tygodnie, a nawet miesiące, towarzyszyć pociesze w jej aktywności internetowej. Stopniowo wprowadzać do wirtualnego świata, przekazać podstawowe informacje na temat obsługi komputera, rozpoznawania zagrożeń, efektywnego i kreatywnego wykorzystania urządzenia do nauki i zabawy.

Komputer nie powinien stanowić substytutu rodzica, który uważa, że skoro dziecko ma już nową zabawkę, to on może poświęcać mu mniej uwagi. Takie podejście jest niedopuszczalne. Komputer należy traktować, jako narzędzie do nauki, czasami zabawy, ale przede wszystkim rozwijania kompetencji cybernetycznych, co w dzisiejszych czasach jest po prostu niezbędne.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie