Opony całoroczne biją rekordy popularności. Ich sprzedaż w naszym kraju rośnie w dwucyfrowym tempie od kilku lat, co jest przede wszystkim efektem dobrego marketingu wokół tego rodzaju ogumienia. Wielu kierowców uwierzyło, że w dobie zmian klimatycznych można użytkować jedne opony zarówno zimą, jak i latem. Teoretycznie jest to prawda, natomiast w praktyce różnie z tym bywa. Zanim więc kupisz opony całoroczne, to najpierw odpowiedz sobie na tych kilka pytań.
Jeśli pokonujesz średnio do 10 tysięcy kilometrów rocznie, głównie w warunkach miejskich, to zakup opon całorocznych ma sens. W takiej sytuacji mniejsze znaczenie będzie mieć fakt, że takie ogumienie zużywa się dużo szybciej niż sezonowe, ponieważ komplet ogumienia i tak wystarczy Ci na około 5 lat – po tym czasie trzeba je wymienić z racji wieku.
Jeśli tak, na przykład minimum raz w roku jedziesz samochodem z rodziną na południe Europy, to opony całoroczne nie są dla Ciebie. Pamiętaj, że takie ogumienie w trasie jest stosunkowo głośne, a na rozgrzanej autostradzie będzie się zużywać w błyskawicznym tempie, co może dać efekt w postaci spękań i nierównomiernego starcia bieżnika.
Na drogach szybkiego ruchu ogumienie całoroczne dosłownie znika w oczach. Dlatego nie jest to dobry wybór dla kierowców, którzy cały tydzień spędzają w trasie – w ich przypadku opony całoroczne mogłyby wymagać wymiany nawet po roku takiego użytkowania.
Tutaj również odradzamy zakup opon całorocznych. Choć technologia ich produkcji mocno się rozwinęła i nowe opony wielosezonowe dobrej marki naprawdę nieźle radzą sobie w kopnym śniegu, to jednak w górach panują zupełnie inne warunki niż na nizinach. Oblodzone, strome podjazdy, ośnieżone serpentyny górskie – w takich okolicznościach opony wielosezonowe nie zapewnią Ci odpowiedniego komfortu jazdy.
Jeśli minimum raz w roku musisz wymienić jakiś element zawieszenia z powodu jazdy po dziurawych drogach, to opony całoroczne raczej nie są dla Ciebie. Nie dość, że w takich warunkach szybciej się zużyją, to jeszcze trzeba będzie regularnie odwiedzać zakład wulkanizacyjny w celu wyważenia kół, co niweluje oszczędności z tytułu sezonowej przekładki ogumienia.