Zakup w zagranicznym sklepie internetowym? Sprawdź warunki gwarancji!

Maciej Piwowski
16.02.2018

Internet otworzył przed nami zupełnie nowe możliwości w zakresie dokonywania różnych zakupów. Nie jesteśmy już skazani tylko na oferty rodzimych sklepów. Każdy może zamówić interesujący go produkt w dowolnym miejscu na świecie, byle tylko taka operacja się opłacała. W ferworze szukania najlepszych ofert można łatwo zapomnieć o tak prozaicznej kwestii, jak warunki gwarancji. O co chodzi? Dowiesz się z naszego poradnika.

Gwarancja może zależeć od kraju zakupu

Choć teoretycznie producenci powinni równo traktować wszystkich swoich klientów, bez względu na miejsce zamieszkania, to praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Wciąż normą jest ograniczanie odpowiedzialności producenta tylko do kraju, w którym został zakupiony dany przedmiot. Przykładem jest polityka Apple – niektóre urządzenia tej firmy, które zostały zamówione w USA, są objęte gwarancją wyłącznie na terytorium Stanów Zjednoczonych.

Co to oznacza? Jeśli okazyjnie kupisz np. MacBooka w sklepie internetowym w Nowym Jorku, to w razie awarii będziesz mieć ogromne problemy z uznaniem gwarancji. Apple zasłoni się złamaniem regulaminu gwarancyjnego.

Identycznie jest w przypadku wielu sprzętów kupowanych chociażby w Azji. Czołowi producenci wprost informują, że urządzenia sprzedawane na rynku Japońskim, Koreańskim czy Indyjskim nie są objęte ochroną gwarancyjną na terytorium Unii Europejskiej. Absurd? Oczywiście, że tak. Jednak za brak wiedzy w tym temacie zawsze zapłaci konsument.

Gwarancja globalna

To zdecydowanie najkorzystniejsza opcja dla osób, które kupują różne sprzęty w zagranicznych sklepach internetowych. Przykładem bardzo proklienckiego podejścia jest polityka firmy Microsoft. Chociażby konsole Xbox One możesz kupić gdziekolwiek – byle z legalnego źródła. Wystarczy ją zarejestrować, aby automatycznie zyskać prawo do gwarancji, i to realizowanej w wygodnej formule door-to-door.

Szkoda, że polityka Microsoftu nie jest czymś powszechnie spotykanym. Trzeba o tym koniecznie pamiętać, aby nie okazało się, że tańszy zakup w zagranicznym sklepie będzie oznaczać same kłopoty, gdy sprzęt odmówi posłuszeństwa.

Najlepiej kupuj na terytorium Unii Europejskiej

Z punktu widzenia polskiego klienta najkorzystniejsze i najbezpieczniejsze są zakupy w sklepach internetowych zarejestrowanych w Unii Europejskiej. Dzięki temu nie tylko zyskuje się prawo do gwarancji producenta, ale także do 14-dniowego zwrotu bez podawania przyczyny.

Uważaj natomiast na okazje z Chin i Stanów Zjednoczonych. Nie dość, że kupowanie w tych krajach wiąże się z wysokimi kosztami wysyłki i długim oczekiwaniem na dostawę, to jeszcze wielce prawdopodobne są problemy z honorowaniem gwarancji na terytorium Polski.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie