Uwaga na telefony z "nielegalnej dystrybucji" (Sferis.pl i nie tylko)

Jerzy Biernacki
17.10.2023

Na rynku pojawiają się telefony Samsunga – nowe, sprzedawane na Fakturę VAT, które nie mają uznawanej gwarancji przez serwis Samsunga. Telefony pochodzą z dystrybucji z krajów UE.

Zakupiłem taki telefon w filmie Sferis.pl i przy próbie rejestracji go w systemie Samsunga, okazało się to niemożliwe. Skontaktowałem się z infolinią Samsunga, gdzie otrzymałem informacje, że aby telefon mógł mieć możliwość korzystania z gwarancji Samsunga w Polsce musi spełnić jeden z warunków:

  • Należy posiadać dokument PIERWOKUPU (czyli z pierwotnego miejsca zakupu telefonu w danym kraju na którym jest dystrybuowany)

Lub

  • Należy posiadać kartę gwarancyjną wyplenioną przez PIERWOTNEGO sprzedawcę (czyli z pierwotnego miejsca zakupu telefonu w danym kraju na którym jest dystrybuowany)

Podsumowując

Co uważam za "nielegalną dystrybucję"? Brak możliwości skorzystania z gwarancji producenta na terenie kraju, którego został dokonany zakup.

Takie telefony podlegają wyłącznie pod procedurę, którą Samsung nazywa "Naprawa bezpłatna", co wiąże się z: 

  • nie obowiązuje 14-dniowy termin naprawy;
  • brak wymiany urządzenia na nowe, kiedy serwis stwierdzi, że nie jest możliwa jego naprawa;
  • brak wymiany urządzenia z uwagi na powtarzające się naprawy z wymianą części.

Uwaga:
Wielu sprzedawców w nieświadomości, będzie was przekonywać, że telefony z dystrybucji europejskich mają gwarancję w Polsce w serwisie Samsunga. Niestety nie jest to prawdą. Sprzedawcy opierają się na stronie: https://eu.community.samsung.com/t5/pozosta%C5%82e-smartfony/naprawa-telefonu-z-ue-lub-bez-dowodu-zakupu-czy-jest-mo%C5%BCliwa/td-p/1167989 nie odróżniając informacji o "Naprawie bezpłatnej" od gwarancji.


PS

Problem z dokumentami oraz interpretacją zapisów przy korzystaniu z "Naprawy bezpłatnej", cytuję z ww. strony: 

W przypadku telefonów, które zostały zakupione w Polsce, pochodzą z polskiej dystrybucji, ale brak jest dowodu zakupu, sytuacja przedstawia się nieco inaczej. Najlepszym rozwiązaniem będzie, jeśli zwrócisz się do sprzedawcy, aby wystawił Ci duplikat dowodu zakupu – dzięki temu skorzystasz z pełnoprawnej gwarancji.”

Zgodnie z informacją z infolinii Samsunga: 
„duplikat dowodu zakupu” – mowa jest od duplikacie zakupu Sprzedawcy z pierwotnego miejsca zakupu.

Co potwierdza zapis w tabeli ze wspomnianej strony, gdzie w „Naprawa bezpłatna” jest: ”Tak + karta gwarancyjna lub dokument pierwokupu”. Czyli zarówno jak dokument zakupu jak i karta gwarancyjna muszą być z pierwotnego miejsca zakupu – co wyżej opisałem.

Takie rozumienie tych zapisów uzyskałem na infolinii Samsung Polska (ok 10.10.2023), ale w dniu 17.10.2023 otrzymałem (po wielu wysiłkach) inne wyjaśnienie dotyczące wymagań dla dokumentów dotyczących możliwości skorzystania z "Naprawy bezpłatnej" - cytuję: 

"Naprawa bezpłatna mogła zostać zrealizowana, należy posiadać dowód pierwokupu z kraju, z którego ten telefon pochodzi. Alternatywnie, podstawą do uznania naprawy bezpłatnej jest polski dokument zakupu (paragon fiskalny lub faktura VAT) oraz podbita karta gwarancyjna przez polskiego sprzedawcę."

Zapytałem: "W opakowaniu brak karty gwarancyjnej polskiej, zatem rozumiem, że może to być dowolna karta gwarancyjna z opakowania i wypełniona przez sprzedawcę z polski?"

Niestety nie udzielono mi jednoznacznej odpowiedzi: "W takim razie proszę o kontakt zwrotny, gdy będzie Pan ponownie w posiadaniu dokumentów załączonych do telefonu. Domyślnie dla telefonu przeznaczona jest jedna karta gwarancyjna. Za jej podbicie odpowiada sprzedawca. Gdy będzie miał je Pan ponownie, proszę przesłać zdjęcie i postaramy się wskazać Panu właściwy dokument."

Natomiast na pewno nie zmieniły się ograniczenia dla "Naprawy bezpłatnej" tj.:

  • nie obowiązuje 14-dniowy termin naprawy;
  • brak wymiany urządzenia na nowe, kiedy serwis stwierdzi, że nie jest możliwa jego naprawa;
  • brak wymiany urządzenia z uwagi na powtarzające się naprawy z wymianą części.

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie