Kupujesz online - masz prawo zwrotu

Jerzy Biernacki
10.04.2018

Z roku na rok, popularność zakupów online wzrasta, czego potwierdzeniem są zeszłoroczne dane Gemius - ponad połowa polskich (54%) Internautów dokonało choć jednego zakupu online.

Fakt ten nie powinien dziwić. Dziś e-zakupy są postrzegane jako łatwe, wygodne, dostępne. Co więcej, asortyment w sklepach internetowych jest większy w porównaniu z ofertą sklepów tradycyjnych. Nie jesteśmy ograniczeni czasowo (dostępność 24h), a sam proces zamówienia produktów w większości sklepów nie trwa dłużej niż 10 minut.

14 dni na zwrot

Za wygodą e-zakupów stoi również obowiązujące prawo e-konsumenta. Zgodnie z ustawą z dnia 30 maja 2014 roku (Dz.U. 2014 r. poz. 827 ze zm.) konsument, który zawarł umowę sprzedaży na odległość, ma prawo do odstąpienia od niej w terminie 14 dni, bez podawania przyczyn i ponoszenia kosztów, za wyjątkiem kosztów zwrotu zakupionego towaru do sprzedawcy. Przy czym nie każdy zakupiony w internecie towar możemy zwrócić, wyjątkiem są towary niematerialne: licencje gier czy programów komputerowych.

To oznacza, że w ciągu 14 dni kalendarzowych masz prawo zwrotu zakupionego towaru, bez konieczności podawania przyczyny. Warunkiem jest poinformowanie sprzedawcy przed upływem 14 dni, o odstąpieniu od umowy w formie oświadczenia odstąpienia od zawartej umowy. Okres ten liczony jest od momentu otrzymania zakupionego towaru przez klienta (odbiór od kuriera, odbiór w punkcie).

Zgodnie z ustawą, koszty zakupu oraz dostarczenia zakupionego towaru do konsumenta, zostaną zwrócone. Co ważne, sprzedawca zobligowany jest do zwrotu najtańszych kosztów dostawy towaru do konsumenta. Oznacza to, że jeśli w sklepie internetowym była możliwa tańsza wysyłka, a kupujący wybrał droższą opcję - sprzedający zwróci kwotę odpowiadającą najtańszej wysyłce. Jedynym kosztem jaki w sytuacji zwrotu lub wymiany towaru ponosi kupujący jest koszt odesłania towaru do sprzedawcy.

Odesłanie towaru

Większe sklepy i międzynarodowe sklepy internetowe zwykle oferują swym klientom bezpłatny zwrot zakupionych towarów. Jest to wygodne dla konsumentów, dodatkowo w takiej sytuacji nie ponosi on żadnych kosztów zwrotu. Jednak jest to domena dużych sklepów, które mogą pozwolić sobie na taką usługę. W większości sklepów internetowych, w przypadku odstąpienia od umowy, sposób odesłania zakupionego towaru leży po stronie konsumenta. A ten ma kilka możliwości odesłania towaru. Jednym z nich jest wysyłka pocztą polską, co wciąż wiąże się z wizytą w oddziale i odstaniem swego w kolejce. Innym sposobem jest wysyłka paczki za pośrednictwem firmy kurierskiej wybranej na stronie Przesyłarka.pl. Serwis umożliwia natychmiastowe porównanie usług kurierskich i zamówienie kuriera “od drzwi do drzwi” - bez konieczności wychodzenia z domu, umów, rejestracji konta. To szybkie i wygodne rozwiązanie.

Po otrzymaniu towaru, sprzedawca zobowiązany jest do zwrotu wszystkich wyżej wymienionych kosztów w terminie 14 dni.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie