Kupiłeś bilet lotniczy i chcesz go zwrócić? Sprawdź, czy masz do tego prawo

Mariusz Siwko
01.08.2016

Spontaniczne zakupy czasami bardzo się opłacają, ale bywa, że w przyszłości trzeba za nie słono zapłacić. Do tej drugiej grupy z pewnością można zaliczyć kupno biletów lotniczych. Decyzję o wybraniu konkretnego lotu warto bardzo dokładnie przemyśleć, bo większość linii stosuje bardzo restrykcyjne zasady ewentualnych zwrotów. Czy można oddać bilet lotniczy? Dowiesz się z naszego artykułu.

W tanich liniach – zapomnij

Tzw. tanie linie lotnicze, jak Ryanair czy Wizz Air, w ogóle nie dopuszczają możliwości zwrotu zakupionych biletów lotniczych. Właśnie dlatego są one tanie. Jeśli więc nie możesz lecieć, masz jedynie szansę znaleźć kupca na bilety – wówczas poniesiesz jednak kosz zmiany danych pasażera.

Uwaga!

Jedyną szansą na odzyskanie pieniędzy za niewykorzystany bilet kupiony w tanich liniach jest podanie ważnego powodu nieobecności w samolocie. Takim powodem jest np. śmierć bliskiego członka rodziny czy poważna choroba – potrzebne są jednak dokumenty poświadczające taką wersję (akt zgonu, odpis badania lekarskiego).

W liniach rejsowych – wszystko zależy od taryfy

Jeśli kupiłeś bilety w „normalnej” linii lotniczej, typu LOT, Lufthansa czy British Airways, to prawo do ewentualnego zwrotu jest dokładnie określone w warunkach taryfy:

  • Taryfa ekonomiczna – często oferowana w promocji. Jest wyłączona ze zwrotów, czyli niewykorzystany bilet po prostu przepada.
  • Taryfa biznesowa – zwykle można odzyskać 50-70% wartości biletu.
  • Taryfa First Class – z reguły przewoźnicy dają możliwość zwrotu całego biletu lub nieodpłatnej zmiany kierunku podróży.

W rejsowych liniach także jednak funkcjonuje prawo do odstąpienia od umowy z ważnych przyczyn, czyli – jak wspomnieliśmy – śmierci czy choroby. W tym przypadku również trzeba mieć dowód.

Zwrot podatków i opłat

Nie jest tak, że niewykorzystany bilet przepada w 100%. Zgodnie z międzynarodowym prawem pasażer może odzyskać część wydanej kwoty. Linia lotnicza ma bowiem obowiązek zwrócić mu opłaty lotniskowe i część podatków, ponieważ sama ich nie poniesie w związku z nieobecnością pasażera w samolocie. O taki zwrot trzeba jednak wystąpić na piśmie. Można odzyskać 10-20% ceny biletu.

Pamiętaj

Bilety lotnicze nie podlegają przepisom o możliwości dokonania zwrotu towaru zakupionego w Internecie w ciągu 14 dni od momentu transakcji.

Weź to wszystko pod uwagę, zanim zdecydujesz się zarezerwować drogie bilety w najtańszej taryfie.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.