Super okazja w zagranicznym sklepie internetowym. Co może pójść nie tak?

Jerzy Biernacki
20.11.2017

Jeśli zdarza Ci się odwiedzać strony, na których użytkownicy dzielą się z innymi znalezionymi okazjami zakupowymi, to na pewno zwróciłeś uwagę na pewien fakt. Otóż gros świetnych promocji pochodzi z zagranicznych sklepów internetowych, w tym działających w znacznie bogatszych krajach niż Polska. Teoretycznie zakup np. konsoli do gier w brytyjskim czy niemieckim sklepie nie powinien być problemem. Praktyka pokazuje jednak, że sporo rzeczy może pójść nie tak.

Brak możliwości wysyłki do Polski

To częsty problem, z jakim spotykają się osoby próbujące zrobić zakupy nawet w oficjalnych sklepach producentów. Zwykle brak możliwości wysyłki do Polski pojawia się w sklepach szwajcarskich, czasami niemieckich, hiszpańskich, a w rzadkich przypadkach także brytyjskich. Powód? Wytyczne producenta, który nie chce, aby jego sklepy konkurowały ze sobą i podbierały sobie klientów.

Ten problem czasami udaje się obejść – wystarczy podać kod pocztowy kraju, w którym działa sklep, ale polski adres, by wysyłka została zrealizowana. W ostateczności można skorzystać z pomocy firm, które specjalizują się w odbieraniu przesyłek ze sklepów, a następnie wysyłają je swoim klientom.

Wysokie koszty przewalutowania

Jeśli nie masz karty walutowej obsługującej walutę sklepu, to musisz się liczyć z tym, że Twój bank zastosuje bardzo wysoki przelicznik, narzucając tzw. spread. W przypadku zakupu o wartości np. 1000 złotych cena może wzrosnąć nawet o kilkadziesiąt złotych.

Dlatego jeśli zamierzasz często robić zakupy w zagranicznych sklepach internetowych, wyrób sobie kartę walutową lub załóż konto w walucie obcej, np. dolarach czy euro. Opcją jest też wymiana waluty w kantorze internetowym, o ile sklep akceptuje płatność przelewem.

Gwarancja

Nie wszyscy producenci udzielają na swoje produkty tzw. gwarancji globalnej. Przykładem jest Apple. Jeśli kupisz iPhone w USA, to telefon nie będzie objęty gwarancją w Europie. Normą jest też, że sprzęt kupiony w Azji nie ma gwarancji działającej na Starym Kontynencie.

Przed dokonaniem zakupu koniecznie sprawdź politykę gwarancyjną producenta, aby nie okazało się, że za cenę zaoszczędzonych kilkudziesięciu złotych pozbyłeś się ochrony na wypadek awarii sprzętu.

Sens zakupu w zagranicznym sklepie internetowym czasami podważają też koszty wysyłki, choć w przypadku sklepów działających na terenie Unii Europejskiej nie powinny być one zbyt wysokie. Często można też trafić na promocje, w ramach których wysyłka jest realizowana za darmo.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie