Skuteczny trening ogólnorozwojowy – jak dobrać ekspandery, gumy i podobne akcesoria?

Jerzy Biernacki
26.06.2019

Nie ulega wątpliwości, że najlepsza forma treningu to taka, która równomiernie rozwija wszystkie partie mięśni, stopniowo kształtując sylwetkę w naturalny i ustabilizowany sposób. Metoda ta pozwala zminimalizować obciążenie poszczególnych obszarów ciała, zachować prawidłową posturę i zmniejszyć ryzyko kontuzji. Rzecz jasna, aby takie ćwiczenia były skuteczne, należy najpierw odpowiednio się do nich przygotować.

Ekspandery, gumy – obowiązkowy nabytek dla sportowca!

Podstawą do udanego treningu są stosowne sprzęty i akcesoria, które umożliwią nam wykonywanie szerszego zakresu aktywności. Najczęściej polecane są tutaj ekspandery, gumy, gdyż wyróżniają się one przystępną ceną oraz dużą uniwersalnością. Przy pomocy tego typu sprzętu, można angażować niemal wszystkie partie mięśni, wliczając w to:

  • Brzuch
  • Plecy
  • Uda
  • Klatkę piersiową
  • Barki
  • Ramiona

Jest to dobry wybór zarówno dla początkujących sportowców, jak i osób o większym poziomie zaawansowania, gdyż związane z nimi ćwiczenia dzielą się na różne stopnie trudności. Z tego faktu wynika kolejna, bardzo istotna zaleta tego typu akcesoriów – raz zakupione, mogą one służyć nam przez długie lata, pozostając przydatne wraz z postępującym rozwojem fizycznym.

Jakie są najpopularniejsze ćwiczenia z zastosowaniem ekspanderów?

Wystarczy krótka rozmowa z trenerem bądź szybki surfing po najpopularniejszych blogach sportowych, aby odszukać przynajmniej kilka, niezwykle praktycznych i rozwijających pozycji, które wykorzystują ekspandery, gumy i podobne akcesoria. Tak naprawdę, większość klasycznych ćwiczeń, takich jak brzuszki, przysiady lub skłony może być zmodyfikowana przy pomocy tego typu sprzętu – jest to świetny sposób, aby zwiększyć obciążenie mięśni i skorygować postawę.

To jednak nie wszystko! Ekspandery, gumy mogą zostać wykorzystane także do ułatwienia sobie treningu, szczególnie z zakresu kalisteniki. Jest to popularne rozwiązanie dla osób, które chciałyby zacząć oswajać się z nowymi pozycjami, nie posiadając jednak dostatecznie rozwiniętych mięśni, aby być w stanie samodzielnie się w nich utrzymać. Zaciągnięty na stopy pas gumowy może znacznie odciążyć ramiona podczas podciągnięć na drążku lub pompek na poręczy, dlatego można podjąć się szlifowania nowej techniki już od najwcześniejszych faz treningu.

Zastosowanie ekspanderów w treningu siłowym – o czym warto wiedzieć?

Ekspandery, gumy do ćwiczeń (zobacz duży wybór na  https://www.asport.pl/k/571/gumy-ekspandery/) są także popularnym sprzętem do ćwiczeń siłowych dla początkujących. Jeśli z obawy o potencjalne nadwyrężenie nadgarstków lub niechęci do stosowania klasycznych ciężarów poszukujemy alternatyw, nie można pominąć wyspecjalizowanych pasów gumowych. Wystarczy przymocować je do ściany, a następnie wypychać się przy pomocy mięśni ramion i klatki – przy odpowiedniej intensywności treningu, efekty powinny być wyraźne odczuwalne już po kilku tygodniach. Ponadto, są one znacznie tańsze, łatwiejsze w transporcie i przechowaniu, dlatego warto jest posiadać na własność przynajmniej jeden taki zestaw, aby skutecznie uzupełniać swoje rutynowe ćwiczenia.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.