Oczyszczacz powietrza do biura

Remigisz Szulc
06.04.2018

W Polsce obowiązuje 40-godzinny tydzień pracy, co oznacza, że osoby zatrudnione w pełnym wymiarze przez większość tygodnia spędzają w biurze ⅓ doby. Panujące w nim warunki mają zatem ogromny wpływ na ich zdrowie i samopoczucie. Mając na uwadze dobro oraz produktywność pracowników, a także własne bezpieczeństwo warto zadbać o jakość powietrza w biurze, umieszczając w nim odpowiedni oczyszczacz.

Zanieczyszczenia obecne w biurze

W biurach znajduje się wiele urządzeń elektronicznych, takich jak komputery, drukarki czy skanery, a każde z nich wytwarza duże ilości jonów dodatnich. Nadmiar kationów w powietrzu objawia się osłabieniem, bólem głowy i problemami z koncentracją, co nie sprzyja wykonywaniu obowiązków zawodowych. Ponadto jony dodatnie przyciągają wirusy i bakterie oraz sprzyjają gromadzeniu się w powietrzu zarodników pleśni i grzybów. Zaburzenie równowagi kationowo-anionowej to nie jedyny skutek pracy biurowych urządzeń. Niektóre sprzęty wytwarzają także inne groźne dla zdrowia zanieczyszczenia. Jako przykład można wskazać drukarki laserowe, które generują m.in. rakotwórcze styren i benzen.

Biuro nie jest też wolne od zanieczyszczeń powstających poza budynkiem, które przedostają się do środka przez nieszczelności i otwarte okna. W rezultacie pracownicy są narażeni na stały kontakt z pyłami zawieszonymi i węglowodorami aromatycznymi oraz innymi składnikami smogu, którego poziom w Polsce jest wyższy niż w jakimkolwiek innym europejskim kraju. Obecność tych substancji zwiększa ryzyko chorób układu oddechowego, łącznie z nowotworem płuc, jak również zawału, udaru mózgu oraz wielu innych schorzeń.

Wśród zanieczyszczeń obecnych w zakładach pracy należy wymienić także alergeny. Napływające z zewnątrz powietrze przynosi ze sobą pyłki roślinne, które są najpopularniejszym alergenem wziewnym. Poza tym podobnie jak w każdym innym pomieszczeniu w biurze gromadzi się kurz, w którym zawarte są roztocza. Cierpią na tym przede wszystkim pracownicy, którzy mają skłonność do alergii. Katar, swędzenie oczu oraz inne objawy uczuleniowe przekładają się negatywnie na efektywność ich pracy.

Jak wybrać oczyszczacz powietrza do biura?

Aby odpowiedzieć na pytanie, jak wybrać oczyszczacz powietrza do biura, należy rozpocząć od określenia rodzaju filtrów, w jakie powinno być wyposażone takie urządzenie. W oczyszczaniu powietrza najlepiej sprawdzają się urządzenia wykorzystujące kilkustopniowy system filtracji. W walce z alergenami i pyłami zawieszonymi najwyższą skuteczność wykazuje filtr HEPA, który eliminuje też część bakterii. Technologia ta nie jest jednak w stanie pochłonąć organicznych związków chemicznych takich jak wspomniane już styren i benzen. Oczyszczenie powietrza z tego typu substancji jest możliwe dzięki filtrowi z węgla aktywnego, dlatego te dwie technologie często wykorzystywane są jednocześnie. Ze względu na obecność sprzętu elektrycznego w biurach przyda się także urządzenie wyposażone w jonizator, który wytwarza jony ujemne, a tym samym przywraca równowagę anionowo-kationową. Na polskim rynku dostępnych jest dość dużo modeli posiadających filtr węglowy i HEPA oraz jonizator. Można wymienić wśród nich Klartę Forstę, Fellowes AeraMax DX95, Webber AP8400 i urządzenia Sharp z serii D.

Drugie, co należy wziąć pod uwagę w trakcie wyboru oczyszczacza powietrza to powierzchnia biura. W specyfice technicznej urządzenia zawsze znajduje się informacja o maksymalnej powierzchni filtracji, czyli o wielkości pomieszczenia, jakie według producenta jest w stanie oczyścić dany sprzęt. Selekcji urządzeń można dokonać także na podstawie CADR-u, czyli współczynnika dostarczania świeżego powietrza. CADR wskazuje ilość powietrza, która zostanie oczyszczona w ciągu jednej godziny. Im jest on wyższy, tym większą powierzchnię będzie w stanie oczyścić dany sprzęt. Warto wybrać jedno z urządzeń, których wydajność jest na tyle duża, aby na każde 10 m² powierzchni przypadało 80 m³/h przepływu powietrza. Oznacza to, że biuro o wielkości 35 m² najlepiej wyposażyć w oczyszczacz, którego CADR wynosi przynajmniej 280 m³/h.

Kolejny krok to ocena głośności pracy oczyszczaczy. Zbyt hałaśliwe urządzenia mogą utrudniać pracownikom skupienie się na swoich obowiązkach. Warto zauważyć, że większość oczyszczaczy została przystosowana do pracy w kilku prędkościach, a każdej z nich towarzyszy inny poziom hałasu. Urządzenia takie jak Electrolux EAP450 albo Sharp KC-D60EUW w najszybszym trybie emitują dźwięki głośniejsze niż 50 dB, czyli przekraczają zalecany przez WHO poziom hałasu w środowisku, jednak w najwolniejszym trybie głośność spada poniżej 30 dB, a zatem oczyszczanie jest cichsze od tykania zegara. Intensywną filtrację zazwyczaj uruchamia się na krótko, wyłącznie w przypadku nagłego napływu zanieczyszczeń, tak więc towarzyszący jej hałas nie powinien zniechęcić do zakupu sprzętu.

Na koniec warto zwrócić uwagę na dodatkowe funkcje oczyszczaczy. Jedną z tych najbardziej przydatnych jest nawilżanie powietrza. Jego przesuszeniu sprzyja zarówno ogrzewanie, jak i wykorzystywana w wielu biurach klimatyzacja, natomiast skutki oddychania suchym powietrzem to m.in. wysychanie śluzówki gardła i nosa, a w rezultacie infekcje układu oddechowego. Wyposażenie biura w oczyszczacz z funkcją nawilżania redukuje zatem ryzyko chorób wśród pracowników, a co za tym idzie ich tymczasowej niezdolności do pracy. Urządzeniami będącymi połączeniem oczyszczacza i nawilżacza są m.in. Sharp KC-D50EUW oraz Mila APHM1001.

Artykuł partnera serwisu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.