Felgi aluminiowe z miejsca odmieniają wygląd samochodu, dodając mu charakteru, dynamicznego designu i ciesząc oko właściciela. Nic dziwnego, że wiele osób decyduje się na zakup tego akcesorium. Jeśli właśnie rozglądasz się za felgami aluminiowymi do Twojego auta, to sprawdź, na jakie parametry należy tutaj zwrócić szczególną uwagę.
Średnica felgi to odległość mierzoną w calach od jednej krawędzi felgi do drugiej. Typowe rozmiary to 15, 16 i 17 cali, choć oczywiście dostępne są też znacznie większe felgi, przede wszystkim do SUV-ów i aut klasy premium.
Wybierając średnicę felgi koniecznie zwróć uwagę na homologację danego pojazdu, w której określa się dopuszczalne przez producenta rozmiary kół.
Rozstaw śrub to liczba otworów montażowych na feldze oraz średnica okręgu, na którym są rozmieszczone. Przykładowe popularne rozstawy to 5x112 (5 otworów na okręgu o średnicy 112 mm) czy 4x100 (4 otwory na okręgu o średnicy 100 mm).
Rozstaw śrub to kluczowy parametr, który w praktyce decyduje o tym, czy dana felga będzie w ogóle pasować do konkretnego samochodu.
ET (Einpresstiefe), czyli osadzenie felgi, określa odległość między płaszczyzną montażu felgi a jej środkiem. Wartość ET podawana jest w milimetrach, np. ET 50, 56 etc.
Niewłaściwe osadzenie felgi może powodować ocieranie o nadkola lub elementy układu hamulcowego, co dyskwalifikuje daną obręcz z użytku w konkretnym modelu samochodu.
Średnica otworu centralnego to wymiar otworu w środku felgi, który pasuje na piastę koła. Jeśli średnica jest za mała, to pomoże tylko przetoczenie otworu. Z kolei zbyt dużą średnicę można zniwelować poprzez pierścień centrujący. Lepiej jednak od razu zdecydować się na zakup felg o właściwej średnicy otworu centralnego, co pozwoli na jej perfekcyjne przyleganie do piasty.