Zakupy internetowe są bardzo wygodne, a wśród największych atutów klienci wskazują szybką dostawę pod same drzwi. Najchętniej wybieramy przesyłki kurierskie z uwagi na krótki czas realizacji zamówienia. Warto jednak wiedzieć, że kurier – wbrew różnym opiniom – wcale nie ma obowiązku spełniać wszystkich życzeń adresata przesyłki. Czego nie możesz żądać od kuriera? Przeczytaj!
To jeden z najczęściej powtarzanych mitów. W przypadku niewielkich paczek kurier oczywiście dostarczy ją do rąk adresata lub upoważnionej osoby. Jednak zmuszanie kuriera do taszczenia na 4. piętro lodówki czy pralki, jest już grubą przesadą. Zgodnie z przepisami kurier może odmówić wniesienia przesyłki o wadze przekraczającej 30 kilogramów.
W praktyce tak duże paczki są więc dostarczane w systemie „burta-burta”, czyli do bramy budynku lub pod drzwi klatki schodowej. Z wniesieniem przedmiotu musi już sobie poradzić adresat lub zapłacić ekstra za tę usługę.
Sprzedawcy nagminnie informują klientów, aby sprawdzali przesyłkę przy kurierze, jednak w praktyce to nie jest takie proste. Kurier się spieszy i z pewnością nie będzie mu się uśmiechało czekanie, aż adresat rozpakuje karton i dokładnie obejrzy dostarczony przedmiot.
Jeśli opakowanie nie nosi śladów uszkodzenia, kurier ma prawo zostawić paczkę i odjechać. Jeśli jednak opakowanie jest zniszczone, podarte czy zalane, należy koniecznie spisać protokół z kurierem i złożyć reklamację do firmy kurierskiej.
Jeśli klient zamawia przesyłkę za pobraniem, powinien mieć przy sobie odliczoną kwotę. Kurierzy bowiem nie mają obowiązku wydawania reszty. Oczywiście najczęściej i tak to robią, bo nauczyli się już, że adresaci nie przestrzegają tej oczywistej zasady. Jednak dla własnego komfortu zawsze lepiej przygotować odliczoną kwotę do zapłaty i zaoszczędzić czasu sobie oraz kurierowi.
Nie musi też tego robić, jeśli nie zastanie adresata na miejscu. Firma kurierska zawsze ustala orientacyjny czas dostawy, np. między 9 a 17, co oznacza, że adresat powinien we własnym zakresie zadbać, aby w tym czasie dostarczenie paczki było skuteczne.
Kurierzy często sami podejmują inicjatywę i dzwonią do adresata, aby upewnić się, że ten będzie w domu czy w firmie – dzięki temu mogą lepiej zorganizować sobie dzień. Trzeba bowiem pamiętać, że kurier otrzymuje zapłatę jedynie w przypadku skutecznego dostarczenia przesyłki. Jeśli więc z jakichś powodów adresat nie może odebrać paczki, warto skorzystać z opcji przekierowania przesyłki np. do sąsiada.
Pamiętaj o tych zasadach, aby nie oczekiwać od kuriera czegoś, do czego nie jest on wcale zobowiązany i tym samym uniknąć niepotrzebnego konfliktu z firmą kurierską czy sprzedawcą