Wybór opon do przyczepy kempingowej to bardzo odpowiedzialna decyzja. Mają one wpływ nie tylko na komfort holowania przyczepy, ale też – czy przede wszystkim – na bezpieczeństwo jazdy zestawem. Poza prawidłowym rozmiarem, należy zwrócić uwagę również na szereg innych parametrów, które przybliżamy w naszym poradniku.
Do przyczep kempingowych najczęściej stosuje się opony oznaczone jako „C” (Commercial). Mają wzmocnioną konstrukcję i większą nośność, dzięki czemu lepiej radzą sobie z ciężarem przyczepy oraz pokonywaniem długich tras, jak i z wielomiesięcznym postojem.
Sprawdź indeks nośności (Load Index, LI), który powinien być odpowiedni do całkowitej masy przyczepy z pełnym załadunkiem. Warto wybrać opony o nieco wyższej nośności niż minimalnie wymagane, co przełoży się na wyższy poziom bezpieczeństwa.
Jeśli chodzi o indeks prędkości, to nie musi być wysoki, ponieważ podróżując z przyczepą i tak rzadko przekraczamy 100 km/h. Wystarczą zatem opony z oznaczeniem N (140 km/h) lub R (170 km/h).
Opony do przyczep powinny mieć wzmocnione ścianki boczne, co zapobiega odkształceniom podczas długiego postoju oraz zwiększa stabilność przyczepy w czasie jazdy. Warto zatem poszukać opon o oznaczeniu XL.
To kolejny dylemat, przed jakim stanie właściciel przyczepy kempingowej chcący wymienić opony. Ogumienie radialne zapewnia lepszą przyczepność, jest trwalsze i gwarantuje nieco wyższy komfort jazdy. Zaleca się je do przyczep używanych na długich trasach i częstych przejazdów autostradami
Z kolei opony diagonalne są bardziej odporne na przeciążenia, ale mniej komfortowe i bardziej podatne na przegrzewanie. Stosuje się je raczej w przyczepach użytkowanych stacjonarnie i holowanych na krótkich dystansach.
Na koniec pamiętaj, że o konieczności wymiany opon w przyczepie kempingowej nie musi decydować wysokość bieżnika. Podstawowym kryterium jest wiek opon, które nie powinny być starsze niż 5-6 lat.