Samochód służbowy to nie tylko ceniony benefit pracowniczy, ale często także niezbędne narzędzie pracy. Jeśli planujesz zakup takiego auta dla pracownika, to musisz liczyć się z wysokimi kosztami utrzymania auta. Samochód to nie tylko paliwo, ale też szereg innych wydatków, które omawiamy w naszym poradniku.
Auto służbowe z pewnością będzie intensywnie eksploatowane, co przełoży się na wyższe koszty serwisowania. Sama doroczna wymiana oleju nie wystarczy. Pojawią się wydatki na nowe klocki hamulcowe, filtry, usuwanie drobnych awarii itd.
Samochód służbowy, który będzie jeździć w trasie, potrzebują dwóch kompletów opon. Ich trwałość szacuje się na około 30-50 tys. kilometrów, w zależności od stylu jazdy kierowcy. Mówimy tutaj jednak o niebagatelnych kosztach, również uwzględniając koszt wymiany ogumienia w zakładzie wulkanizacyjnym.
Niby drobiazg, natomiast w skali rocznej zakup płynu do spryskiwaczy generuje już niemałe wydatki, liczone w setkach złotych. Trudno szukać na tym oszczędności, gdy weźmiemy pod uwagę, ze np. letni płyn do spryskiwaczy zimą może wyrządzić szkody, których usunięcie będzie kosztować znacznie więcej niż zakup markowego, zimowego płynu.
Wycieraczki szyb zużywają się i tracą skuteczność z czasem. Mają również bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo kierowcy. Przyjmuje się, że wycieraczki należy wymieniać raz do roku, co kosztuje od kilkudziesięciu do ponad 100 zł, w zależności od klasy piór.
Do ogólnych kosztów eksploatacji samochodu służbowego zaliczymy również ubezpieczenie. Składka na obowiązkowe OC i dobrowolne AC (które w przypadku auta firmowego de facto też jest konieczne, zwłaszcza jeśli przedsiębiorca korzysta z leasingu) stanowi duże obciążenie finansowe, liczone w tysiącach złotych rocznie.