Kiedy robić zakupy do firmy?

Piotr Kowalczyk
31.03.2021

Firmowe zakupy są codziennością dla każdego przedsiębiorcy. Własny biznes zawsze generuje pewne koszty, co nie jest wcale takie złe – w końcu kupowanie różnych produktów czy usług związanych z działalnością pozwala obniżyć kwotę należnego podatku dochodowego i podatku VAT. Okazuje się jednak, że czas robienia zakupów do firmy nie powinien być kwestią przypadkową. Kiedy najbardziej opłaca się to robić? Sprawdź i wykorzystaj te podpowiedzi.

W miesiącu, w którym masz duży przychód

Każdy doświadczony przedsiębiorca wie, że można zupełnie legalnie optymalizować koszty działalności w tych miesiącach, w których firma wypracowała wysoki przychód. Zamiast odprowadzać spory podatek do fiskusa warto pomyśleć o tym, co kupić do firmy, aby wygenerować koszt uzyskania przychodu, a jednocześnie np. poprawić komfort pracowników czy zwiększyć produktywność przedsiębiorstwa.

Pod koniec roku

Końcówka roku kalendarzowego (który w Polsce pokrywa się z rokiem podatkowym) jest świetnym momentem na robienie zakupów. Dlaczego? Ponieważ w wielu firmach ujawnia się wtedy fakt niewykorzystania budżetu na inwestycje, zakupy reprezentacyjne czy wyposażenie. Jeśli dodatkowo ze wstępnych szacunków wynika, że w styczniu firma będzie mieć do zapłaty bardzo wysoki podatek dochodowy, to szybkie zwiększenie kosztów uzyskania przychodu może być bardzo dobrym pomysłem.

Gdy możesz osiągnąć dzięki temu stratę

Paradoksalnie strata nie jest taką złą informacją dla przedsiębiorstwa – a już na pewno nie z podatkowego punktu widzenia. Jak wiadomo podatek płacimy od dochodu, dlatego uzyskanie straty automatycznie zwalnia przedsiębiorcę z obowiązków podatkowych względem fiskusa.

Mało tego: stratę można rozliczać przez kilka lat, dlatego jeśli spodziewasz się, że w następnym roku osiągniesz duży przychód, to dobrym pomysłem może być zrobienie większych zakupów do firmy w celu wykazania straty jeszcze w tym roku podatkowym.

Kiedy wiesz, że zakup przyczyni się do rozwoju firmy

Na koniec najważniejsza zasada: generowanie niepotrzebnych kosztów firmowych jest bez sensu. Rób więc zakupy wtedy, gdy ma to na celu realne zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa. Kolejny samochód, który będziesz użytkować prywatnie nie jest najlepszym pomysłem, w przeciwieństwie do np. nowej strony internetowej, która poprawi widoczność Twojej firmy w sieci.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie