Firmowe zakupy są codziennością dla każdego przedsiębiorcy. Własny biznes zawsze generuje pewne koszty, co nie jest wcale takie złe – w końcu kupowanie różnych produktów czy usług związanych z działalnością pozwala obniżyć kwotę należnego podatku dochodowego i podatku VAT. Okazuje się jednak, że czas robienia zakupów do firmy nie powinien być kwestią przypadkową. Kiedy najbardziej opłaca się to robić? Sprawdź i wykorzystaj te podpowiedzi.
Każdy doświadczony przedsiębiorca wie, że można zupełnie legalnie optymalizować koszty działalności w tych miesiącach, w których firma wypracowała wysoki przychód. Zamiast odprowadzać spory podatek do fiskusa warto pomyśleć o tym, co kupić do firmy, aby wygenerować koszt uzyskania przychodu, a jednocześnie np. poprawić komfort pracowników czy zwiększyć produktywność przedsiębiorstwa.
Końcówka roku kalendarzowego (który w Polsce pokrywa się z rokiem podatkowym) jest świetnym momentem na robienie zakupów. Dlaczego? Ponieważ w wielu firmach ujawnia się wtedy fakt niewykorzystania budżetu na inwestycje, zakupy reprezentacyjne czy wyposażenie. Jeśli dodatkowo ze wstępnych szacunków wynika, że w styczniu firma będzie mieć do zapłaty bardzo wysoki podatek dochodowy, to szybkie zwiększenie kosztów uzyskania przychodu może być bardzo dobrym pomysłem.
Paradoksalnie strata nie jest taką złą informacją dla przedsiębiorstwa – a już na pewno nie z podatkowego punktu widzenia. Jak wiadomo podatek płacimy od dochodu, dlatego uzyskanie straty automatycznie zwalnia przedsiębiorcę z obowiązków podatkowych względem fiskusa.
Mało tego: stratę można rozliczać przez kilka lat, dlatego jeśli spodziewasz się, że w następnym roku osiągniesz duży przychód, to dobrym pomysłem może być zrobienie większych zakupów do firmy w celu wykazania straty jeszcze w tym roku podatkowym.
Na koniec najważniejsza zasada: generowanie niepotrzebnych kosztów firmowych jest bez sensu. Rób więc zakupy wtedy, gdy ma to na celu realne zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa. Kolejny samochód, który będziesz użytkować prywatnie nie jest najlepszym pomysłem, w przeciwieństwie do np. nowej strony internetowej, która poprawi widoczność Twojej firmy w sieci.