Elektronika z outletu – czy to się opłaca? Na co uważać?

Mariusz Siwko
13.03.2017

PlayStation 4 za 800 złotych? Najnowszy model pralki za 900 złotych? Tego typu okazje regularnie pojawiają się w sieci i to nie tylko na portalach aukcyjnych, ale także w dużych, znanych sieciach z elektroniką. Gdzie jest haczyk? Jest to elektronika z outletu, a więc potencjalnie używana, jednak w większości przypadków prawie jak nowa. Czy kupowanie produktów elektronicznych z outletu się opłaca? Na co trzeba uważać? Podpowiadamy.

Dokładnie przeczytaj opis produktu

Zgodnie z prawem każdy produkt, który jest sprzedawany w formie outletowej, musi zostać odpowiednio oznakowany, co w praktyce oznacza umieszczenie takiej informacji w opisie lub w tytule. Jeśli cena produktu jest wyraźnie niższa od rynkowej i sklep nie urządza promocji, możesz mieć pewność, że interesujesz się rzeczą przechodzoną. Pytanie – w jakim stopniu?

Taką informację sklep także musi umieścić w opisie. Zwykle wyróżnia się trzy rodzaje produktów z outletu:

  1. Produkt nowy – oznacza to, że nie był nigdy używany i najczęściej pochodzi ze zwrotu. Czasami może mieć uszkodzone lub otwarte opakowanie. Na taki produkt przysługuje normalna gwarancja producenta lub sklepu, ale liczona od dnia dostarczenia produktu pierwszemu nabywcy. Okrees rękojmi standardowo wynosi 24 miesiące.
  2. Produkt używany, nieserwisowany – w zdecydowanej większości przypadków jest to rzecz pochodząca z 14-dniowego zwrotu, którą poprzedni właściciel zdążył już przetestować, ale oddał ją z uwagi na niezgodność z opisem lub brak akcesoriów. W takiej sytuacji sklep nie odpowiada za wszelkie wady, które zostały wyszczególnione w opisie, a okres obowiązywania gwarancji także jest wskazany w opisie. Rękojmia zostaje skrócona do 12 miesięcy.
  3. Produkt używany, serwisowany – jest to produkt, który wrócił do sklepu w ramach zgłoszonej reklamacji, najczęściej uszkodzony. Produkt został naprawiony w autoryzowanym serwisie i ponownie wystawiony na sprzedaż, tym razem w outlecie. Informacja na temat przeprowadzonych napraw musi się znaleźć w opisie produktu. Sprzedawca nie odpowiada za wady, które zostały wskazane w opisie. Okres rękojmi obowiązuje 12 miesięcy.

Pamiętaj!

Jeśli sprzedawca nie umieścił dokładnej informacji na temat stanu produktu w jego opisie, masz prawo zwrócić zakupiony towar, który nie spełnia Twoich oczekiwań.

Czy warto kupować elektronikę z outletu?

Z reguły tak. Duże sklepy internetowe chcą pozbywać się towarów ze zwrotów, ponieważ utrzymanie powierzchni magazynowej i usługi kurierskie są dla nich sporym kosztem. Dlatego są skłonne znacznie obniżyć cenę produktu, który bardzo często jest pełnowartościowy i nie ma żadnych wad wpływających na jego działanie.

Najbardziej łakomym kąskiem są produkty nowe i nieużywane, pochodzące ze zwrotu 14-dniowego, które mają tylko otwarte opakowanie. W takim przypadku obowiązuje normalna gwarancja, a cena zakupu jest znacznie korzystniejsza.

Kierując się zdrowym rozsądkiem i dokładnie czytając opis produktu można trafić na niezłą okazję i kupić daną rzecz o 20-30% taniej, ciesząc się jej pełną funkcjonalnością. Trzeba mieć tylko świadomość, że produkty z outletu nie zawsze są nowe i nieużywane.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie