Czym się kierować wybierając opony całoroczne?

Krzysztof Jagielski
17.12.2020

Opony całoroczne, nazywane też wielosezonowymi, robią furorę w naszym kraju. Nic dziwnego: coraz więcej kierowców zwraca uwagę na to, że porządnej zimy nie było w Polsce od lat, a kilka dni ze śniegiem nie oznacza od razu konieczności stosowania zimowego ogumienia. Jeśli sam jesteś zdecydowany na zakup opon całorocznych, to przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się, czym powinieneś się tutaj kierować.

Parametr jazdy po mokrej nawierzchni

W Polsce najczęściej mamy do czynienia z chlapą – szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Dlatego od opon w pierwszej kolejności musimy wymagać tego, aby dobrze radziły sobie podczas jazdy po mokrym asfalcie oraz były odporne na zjawisko aquaplaningu. Wyselekcjonuj więc dostępne modele opon całorocznych pod względem parametry jazdy po mokrej nawierzchni – powinny być ocenione co najmniej na „B”.

Wskaźnik oporu toczenia

Opony wielosezonowe z założenia są użytkowane przez okrągły rok i pokonują w tym czasie kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Dlatego naprawdę warto zainwestować w ogumienie, które pozwoli Ci zaoszczędzić na kosztach zakupu paliwa. Im mniejszy opory toczenia stawia opona, tym mniejsze zużycie benzyny, oleju napędowego czy gazu. Różnice pomiędzy poszczególnymi modelami mogą wynosić nawet 0,1 l na 100 kilometrów! Dlatego sugerujemy kupić opony klasy co najmniej „B”.

Hałaśliwość

Opony wielosezonowe niestety nie należą do najcichszych i musisz się z tym pogodzić. Są one de facto oponami zimowymi z dopuszczeniem do użytku latem, dlatego ich bieżnik jest dość gruby i gęsty. To z kolei przekłada się na większy hałas podczas jazdy. Tym bardziej warto postawić na takie opony, które nie będą powodować bólu głowy po pokonaniu kilkunastu kilometrów rozgrzanym asfaltem. Dobra guma wielosezonowa powinna generować hałas poniżej 70 dB.

Cena – czy ma znaczenie?

Na rynku znajdziemy zarówno opony wielosezonowe klasy premium, jak i te budżetowe czy ze średniej półki. Różnią się one od siebie wszystkimi opisanymi wcześniej parametrami. Na oponach na pewno nie powinno się oszczędzać, co jednak wcale nie oznacza, że musisz kupić najdroższe. Porządne gumy całoroczne odporne na aquaplaning, ciche oraz pozwalające oszczędzać paliwo w popularnym rozmiarze 205/55/16 da się spokojnie kupić w cenie około 250 złotych za sztukę.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie